Sezóna a peaky v e-commerce logistike: kedy ich očakávať a ako zvládnuť jej najvyťaženejšie časti

Prostredie e-commerce v roku 2021 vyznačovalo veľa prekvapení, medzi ktoré patrili napríklad rôzne problémy s obmedzením logistiky alebo mobility z dôvodu pandémie. Tie spôsobovali oneskorenie naskladňovania tovaru, nakoľko najmä v Ázii boli na niekoľko týždňov uzatvorené výrobné fabriky. Navyše svet trápili problémy s dopravou či ohraničenými kapacitami dopravcov, čo len podčiarklo problémy s plynulým pohybom tovaru v minulom roku.

Na druhej strane pre e-commerce sektor bol povzbudivý vyšší záujem medzi spotrebiteľmi o online nakupovanie. To potvrdzujú aj čísla portálu Statista, podľa ktorých sa od roku 2019 zvýšila nielen dynamika rastu predajov ale aj obratu. Za posledné dva roky sa tak odhaduje nárast tržieb v online prostredí z predaného tovaru približne o 50 percent. Na zvýšený záujem o produkty museli tak reagovať predajcovia aj z pohľadu logistiky. Trh sa totiž v posledných rokoch stáva stále viac medzinárodný.

Do popredia sa preto výraznejšie dostávajú služby 3PL (third-party logistics) fulfillmentových spoločností, ktoré sa sústreďujú práve na logistiku v krajine pôsobenia či v zahraničí. Aj kvôli tomu nielen uľahčujú prácu e-shopom, ale im aj dávajú príležitosť rozšíriť svoje pôsobenie do iných krajín. Počas roku sa pritom nájdu aj obdobia, ktoré sú pre logistiku stále náročnejšie. Vtedy tradične rastú objemy objednávok, ktoré dosahujú veľa krát aj rekordné čísla. Viazať sa pritom môžu napríklad k určitému dňu v týždni, sviatku alebo aj záujmu zo strany e-shopu.

Netradičná vianočná sezóna

Každoročne sú azda najvyťaženejším obdobím pri doručovaní nákupy darčekov pod vianočný stromček. Tento peak objednávok tradične trvá od akcie Black Friday a ťahá sa až takmer do Vianoc. V minulom roku sa však zmenili zvyklosti zákazníkov, ktorí napríklad kvôli obavám pred dopadmi pandémie začali nakupovať oveľa skôr, ako predtým. To spôsobilo predĺženie tejto najdôležitejšej časti sezóny, ktorá trvala od konca októbra zhruba dva mesiace. Rovnako sa v minulom roku zmenili aj objemy objednávok, ktoré sa nerozdelili na dlhšie obdobie, ale naopak, medziročne zhruba dvojnásobne rástli.

S vyšším tlakom sa spoločnosti následne musia vysporiadať rôznymi metódami. Z krátkodobého hľadiska môže ísť napríklad o naberanie sezónnych zamestnancov. Oblasť e-commerce však dlhodobo rastie a tento stúpajúci trend je predpokladaný aj v nasledujúcich rokoch. Navyše peakov počas roku je hneď niekoľko, preto je výhodnejším a dlhodobejším riešením pravidelné investovanie do automatizácie, informačného systému či skladovania. Pomôcť zvládnuť sezónny nápor pritom dokáže aj správne zaškolenie a organizovanie zamestnancov, ktorí si následne vedia príležitostne pomáhať aj medzi oddeleniami.

Víkend zbiera objednávky

Keď sú ľudia doma, tak nakupujú. To je pravidlo, s ktorým sa stretol takmer každý e-commerce predajca či logistická firma zaoberajúca sa doručovaním. Ďalším peakom pre logistiku je tak každý pondelok. V porovnaní s bežnými dňami počas pracovného týždňa je jeho vyťaženosť z pohľadu zásielok niekedy o polovicu, ale aj až dvojnásobne vyššia.

Povinnosťou logistiky je tento nápor každý týždeň zvládnuť. Na zabezpečenie rýchleho doručenia je nutné mať zabezpečenú bezproblémovú expedíciu od vypickovania tovaru, cez jeho triedenie, balenie až po odoslanie k zákazníkovi. V spoločnosti Fulfillment by FHB Group preto neustále pracujeme na zdokonaľovaní práce s balíkom, pričom vďaka našej vlastnej sieti denných liniek do zahraničia, dokážeme zásielku do 24 hodín bezproblémovo nielen vybaviť, ale ju aj doručiť po celej Európe.

Akcie priťahujú zákazníkov

Počas suchšieho obdobia alebo výnimočnej situácie počas sezóny pracujú obchodníci aj na podpore predaja produktov. Vo väčšine prípadov ide o špeciálne akcie, ktoré vytvárajú ďalší peak pre predajcu či doručovateľa v podobe navýšenia objemu objednávok. Výraznejšie to platí najmä pre 3PL firmy, ktoré medzinárodne pracujú hneď s viacerými e-shopmi.

Pripraviť sa na takýto nárast objednávok sa dá napríklad komunikáciou medzi predajcom a poskytovateľom služby. Rovnako dôležitý je aj výber vhodného 3PL fulfillmentu, ktorý dokáže byť flexibilný potrebám e-shopu. Rýchle a bezproblémové vybavenie objednávok je totiž pre nakupujúcich jedným z najdôležitejších dôvodov, prečo sa vrátiť k e-shopu aj v budúcnosti. Až 87 percent online zákazníkov totiž tvrdí, že čas doručenia ovplyvňuje ich rozhodnutie k opätovnému nákupu. Pri výbere preto treba brať do úvahy, ako sa fulfillmentová firma dokáže vysporiadať s náporom objednávok, aké má kapacity, dopravnú sieť, ale aj ako postupuje pri investíciách k rozšíreniu svojich služieb.

Ukončená sezóna vo Fulfillment by FHB Group

Ako najväčší poskytovateľ 3PL fulfillmentových služieb v strednej Európe, sa nám darí dlhodobo rásť najmä vďaka spoluprácam s novými e-commerce zákazníkmi. Objem vybavených objednávok u nás pravidelne rastie približne dvojnásobne a ani minulý rok nebol výnimkou.

Zvládať nárast zákazníkov a tak aj vybavených balíkov dokážeme vďaka celoročným investíciám. Pri automatizácii sme napríklad spustili do prevádzky vysokorýchlostnú baliacu linku, ktorá je zároveň najrýchlejšou vo východnej a strednej Európe. Pri informačných systémoch a skladoch sme ďalej doplnili softvérovo riadené dopravníky, výťahy, sortery a rozšírili sme aj skladovo-pickovaciu zónu o nový štvor-podlažný mezaninový regálový systém. Aj kvôli tomu dokážeme neustále prijímať nových e-commerce zákazníkov. Rozhodujúcim faktorom nášho rastu počas minulého roku bolo mimo iné aj skvalitnenie organizácie práce a podmienok pre našich zamestnancov.

Celoročne sme tak pripravení na tie najvyťaženejšie časti sezóny, pričom neustále rozširujeme naše možnosti v podobe komplexnejších služieb pre našich klientov. Medzi také patrí napríklad stále žiadanejšie 24 hodinové doručenie aj pri medzinárodných objednávkach či chybovosť obsahu balíka. Rovnako dôležité je aj populárne ekologické hľadisko, v podobe znižovania uhlíkovej stopy zásielky. To sa nám darí napríklad fit-to-size balením alebo dômyselnou dopravou balíkov.

Komentáre k tomu článku nie sú povolené.