Úlohou logistiky v e-commerce prostredí je, aby bola čo najviac efektívna, rýchla, nízko-nákladná a samozrejme bezchybná. Pri každom druhu podnikania sa vždy nedá ušetriť na nákladoch, ale nájdu sa prípady, kedy môžete aj pri logistike ušetriť.
Jedným z takých je cross-docking, čo zjednodušene znamená distribúciu založenú na okamžitom prekladaní tovaru bez potreby jeho skladovania. Vo fulfillmente to môže byť napríklad e-shop, ktorému tovar prišiel do 3PL skladu priamo z výroby alebo od jeho dodávateľa, pričom bez potreby skladovania je okamžite spracovaný na odoslanie.
Tento logistický systém tak robí distribúciu viac efektívnu a veľa krát aj rýchlejšiu, nakoľko si vyžaduje menej práce s tovarom. Rovnako umožňuje rýchlejšie zásobovanie, znižuje náklady na dopravu a prináša lepšie služby vašim zákazníkom.
Ťažiť z tohto systému preto môžu spoločnosti, hľadajúce dopravné riešenie, ktoré je efektívne, rýchle a lacné.
Tu môže ísť napríklad o e-commerce podnik, ktorý si vyrába produkty alebo mu ich dodáva distribútor. Z e-shopu má prijaté objednávky, balíky ma hotové, pričom nemusí potrebovať uskladnenie, vytriedenie, balenie či iné procesy fulfillmentu.
Potrebuje ich však dostať čo najskôr do sveta, k svojim zákazníkom a za výhodných podmienok. Môže ísť tak o spoločnosti s tuzemskou výrobou alebo o medzikontinentálnych predajcov, ktorí chcú predávať svoje produkty do Európy. Naše denné dopravné linky tieto produkty rozdistribuujú do rôznych krajín, kde už kuriéri na poslednú míľu pich doručia priamo zákazníkom alebo do podnikov.
Výhody cross-dockingu
V roku, ako aj počas vyťaženejších častí sezóny veľa e-commerce podnikov potrebuje zrýchliť logistiku, pohyb tovaru, znížiť čas doručovania či veľa ďalších faktorov. Ak premýšľate o outsourcovaní logistiky alebo jej časti na tretiu stranu a práve cross-docking sa hodí k vášmu podnikaniu najviac, tak práve tieto výhody so sebou prináša:
- Znižuje náklady – Čím viac práce s tovarom si logistika vyžaduje, tým je nákladnejšia. Navyše, keď sa k tomu pripočítajú náklady na skladovanie, potrebné priestory, technológie, cena doručovania a podobne. Výhodou cross-dockingu je znižovanie týchto nákladov.
- Šetrí čas – Ďalším benefitom je menej času, ktorý je potrebný na doručenie produktov zákazníkom. Pohyb tovaru si nevyžaduje väčšie prestoje, po jeho prijatí automaticky smeruje na expedíciu a tak urýchľuje celkový čas doručovania. A to hlavne, ak je v kombinácii s našimi dopravnými linkami, čím sa výrazne zrýchli doručenie, ktoré je rýchlejšie, ako napríklad kuriérom.
- Zefektívňuje distribúciu – Váš tovar príde napríklad od distributéra priamo k nám, kde pozostáva z viacerých zásielok. V našom fulfillmentovom centre tieto zásielky pretriedime, podľa ich kódov a jednotlivých objednávok a pridelíme na konkrétnu dopravnú linku, podľa miesta doručenia. Tým pádom je efektívne spracovaný tovar a okamžite posunutý na doručovanie.
Cross-docking v praxi
Okamžité prekladanie tovaru bez potreby skladovania je aktuálne medzi klientmi obľúbenou a vyhľadávanou službou. S cross-dockingom máme dlhoročné skúsenosti, počas ktorých sme mohli zdokonaľovať proces tohto logistického systému.
V rámci našich fulfillmentových služieb prebieha proces cross-dockingu nasledovne:
- Zaevidovanie príjemky a objednávky – Rovnako ako pri každom tovare, prvý krok je zaevidovanie tovaru do systému, po ktorom máme informáciu o príchode na sklad. Rovnako musí byť v systéme zaznamenaná objednávka k zákazníkovi, kam sa má formou crossdocku tovar doručiť. Každá zásielka musí byť označená UID kódom objednávky alebo už prepravným štítkom.
- Príjem tovaru – Po prijatí tovaru, zásielku následne zvážime, oskenujeme UID kód alebo čiarový kód na prepravnom štítku. Pokiaľ nemá zásielka prepravný štítok, oskenujeme UID kód, po ktorom sa automatiky vytlačí prepravný štítok, ktorý nalepíme na balík. Systém tým pádom priradí k objednávke hmotnosť a zmení jej status na odoslaná.
- Finalizácia – Spracované zásielky našim systémom sú tak pripravené na finalizáciu. Tá pozostáva k priradeniu balíka ku konkrétnemu prepravcovi, v závislosti od krajiny doručenia alebo kuriérskej spoločnosti na poslednú míľu.
- Doručenie – Balík je tak po prijatí v krátkom čase pripravený okamžite k doručeniu, bez potreby skladovania. Tým klienti nešetria len peniaze, ale aj dôležitý čas, vďaka čomu má zákazník tovar čo najrýchlejšie.